Filipiny, Bohol – Najstarszy Kościół na wyspie

Zawsze kiedy odwiedzam nowe miejsce na świecie, czytam o religii jaką dani mieszkańcy wyznają. Bardzo dużym zaskoczeniem było dla mnie to, że  na Malediwach jest aż 99% wyznawców islamu. Kobiety chodzą w burkach ubrane na czarno, a dookoła piękny ocean, biały piasek i palmy. raczej spodziewałabym się wyznawców buddyzmu w takim egzotycznym miejscu.

Kolejnym takim zaskoczeniem były dla mnie Filipiny gdzie najwięcej jest chrześcijan. Wszystko zaczęło się w 1521 roku kiedy portugalski odkrywca Ferdynand Magellan przybył na Filipiny i przyłączył je do Hiszpanii. Wówczas kościół katolicki rozpoczął swoją działalność misyjną. Podczas kolejnych lat większość mieszkańców została ochrzczona. Po przegranej rewolucji w 1898 roku Hiszpanie  opuścili filipiny. Na miejscu została garstka księży, którzy nie wzbudzali ogólnego szacunku wśród mieszkańców. W konsekwencji czego powstał Kościół  który do dnia dzisiejszego opiera się na połączeniu katolicyzmu z nacjonalizmem filipińskim.

Mieszkańcy Filipin są bardzo wierzący. Na samochodach, busach czy budynkach możemy zobaczyć wizerunek Jezusa, któremu towarzyszy zazwyczaj jakieś hasło np. ” Bóg jest z Tobą”. Kiedy czekaliśmy w porcie na prom przyjechał  ksiądz, który zaczął odprawiać mszę pod namiotem dla oczekujących na rejs. Było to dla nas bardzo duże zaskoczeniem. Kiedy skończył wsiadł na skuter i odjechał.

Kościoły na Filipinach wyglądają zupełnie inaczej niż w Polsce. Są biedne, albo inaczej są takie jakie powinny być. Mają dach, cztery słupy,  ołtarz, Świętą figurkę oraz kilka plastikowych krzeseł.

Podczas naszej podróży po wyspie Bohol odwiedziliśmy jeden z najstarszych zachowanych kościołów, który został wybudowany w 1596 roku. Za skromną opłatą wchodzimy  do środka. Przy wejściu zapalamy świeczki i wypowiadamy życzenie;-) Dalej widzimy figury świętych, które zostały po części odrestaurowane. Przekraczamy próg dużych drzwi, które przenoszą  nas 418 lat wstecz. Piękne oryginalne witraże w oknach tworzą niepowtarzalną grę świateł. Zatrzymujemy się na dłuższą chwilę i zastygamy w bezruchu. Siadamy w kościelnej ławie i jesteśmy bardziej obecni niż kiedykolwiek do tej pory. Jeżeli Bóg istnieje to właśnie był w tym kościele na końcu świata pośród obdrapanych ścian, zakurzonych ław i kolorowych witraży….

Kiedy opuszczaliśmy ten stary budynek zobaczyłam piękną figurkę Marii Panny. Była w idealnym stanie. Brakowało tylko lewej dłoni, która leżała tuż obok. Wyjęłam pieniądze położyłam pod porcelanowym odłamkiem ręki. Mam nadzieję, że ktoś ją naprawi!!!

IMG_6367 (Kopiowanie) IMG_6380 (Kopiowanie)

IMG_6384 (Kopiowanie)

Autor:

6 komentarzy

1. Zbigniew 24 marzec, 2014 w 14:44 - Odpowiedz

Piękny stary kościół, ciekawe zdjęcia, dzięki 🙂

• Ketut 24 marzec, 2014 w 15:03 - Odpowiedz

Nigdy nie byliśmy w tak pięknym kościele. Czuliśmy się jak na planie filmu;-)Dziękujemy za miły komentarz

2. ewa 51328 24 marzec, 2014 w 15:35 - Odpowiedz

piękny , stary kościół się zachował ..Ketut fantastyczne zdjęcia …dziękuję za kolejną relacje ..super

3. Megi 26 marzec, 2014 w 19:52 - Odpowiedz

Wspaniała historia.. magiczne miejsce. Nie dziwie się ani troszkę ze czuliście się tam wyjątkowo. Dziękuje Wam za zdjęcia,oglądając je – ja również mogę zobaczyć jak wspaniałe miejsca są na ziemi.

4. Anka 26 marzec, 2014 w 20:08 - Odpowiedz

Niesamowite miejsce. Patrzę na zdjęcia i jestem podekscytowana – tyle lat istnieje ten kościół. Przeżył ogrom ludzi , ogrom sytuacji ogrom uśmiechów i łez – myślę ze stąd taka wspaniała aura o której piszesz bo w ścianach te wszystkie uczucia

5. Ketut 27 marzec, 2014 w 12:34 - Odpowiedz

Tak te mury mogłyby opowiedzieć nie jedną historię. Cały czas mam obraz tego kościoła przed oczami…… Dziękuję za miłe słowa i pozdrawiam

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.